קוראים ולומדים

פשוט לשוט – פרק 5: תרגילים ותמרונים

פרק 5

תרגולים בונים כישורים

הגיע הזמן לחזור למים ולחזור על מה שלמדנו עד כה על ידי ביצוע תרגילים. בשיעור מעשי למשל, המדריך יבקש מהחניכים להחליף עמדות, כל חניך יתרגל פעם כהגאי, פעם כאחראי על המיתר הראשי ופעם כאחראי על מיתר החלוץ. חשוב מאוד שנוכל לבצע את כל התפקידים בסירה מאחר וכולם קשורים. כאשר מתרגלים את העבודה על המיתר הראשי נהיה הגאים טובים יותר ולהיפך.

Heave to

בסירות קיל קטנות ביצוע heave to ברוחות חלשות עד בינוניות היא דרך טובה לעצור להפסקה. בזמן סערה, זאת דרך יעילה לתת לסירה פחות או יותר להגן על עצמה תוך שאנחנו מפליגים  באיטיות, בשליטה ובבטחה.

  1. נתחיל בהפלגה ברוח קדמית חדה ונתדרך את הצוות שאנו מעוניינים לבצע סיבוב למצב של heave to
  2. נבצע סיבוב רגיל, תוך מתן ההוראות הרגילות לצוות מלבד העברת חלוץ.
  3. לאחר ביצוע הסיבוב, נשאיר את החלוץ קשור לדופן שבמעלה הרוח ונשחרר את המפרש הראשי, הסירה תתחיל להאט.
  4. נדחוף את הטילר במלואו למורד הרוח (גלגל הגה במלואו למעלה הרוח). זהו, סיימנו! עכשיו הסירה מפליגה כרבע מהמהירות הרגילה, בנוחות ובהטיה מינימלית. במצב נוח זה אפשר לאכול, לשוחח אבל, דבר חשוב הוא לא לשכוח לשמור קשר עין עם הסביבה מאחר ואנחנו עדיין מפליגים.  

סיום הפלגה

קיפול מפרשים:

  1. לפני קיפול המפרשים יש להניע מנוע ולוודא תקין ומוכן לעבודה.
  2. קיפול המפרשים יבוע בטווח של 450 מטר מהחוף, ככלל, התנועה לתוך המרינה באמצעות מנוע בלבד, לאחר שהמפרשים קופלו.
  3. גלגול החלוץ יעשה לפני קיפול הראשי ותוך כדי הפלגה במפנה (לא מול הרוח).
  4. יש למתוח את חבל הג'יב רולר ובמקביל לשחרר תחת בקרה את המיתר חלוץ.
  5. יש לשלב את המנוע ל"קדימה" ולהעלות את הספינה אל מול הרוח.
  6. כאשר הספינה עומדת בדיוק אל מול הרוח יש לפתוח את ה'ספין לוק' של המעלן ראשי ולתת למפרש ליפול לתוך שק המפרשים.
  7. יש להקפיד כי המפרש נכנס בצורה מסודרת לתוך השק ("אקורדיון"), במידת הצורך יש לגשת לאזור התורן ולעזור למפרש להיכנס לתוך השק.
  8. העבר וקבע את גלגלת מיתר ראשי והמנור על טבעת D בדופן שמאל.

הכנת ספינה לכניסה למרינה:

  1. הורד פנדרים והכן את הגאנץ' בהישג יד.
  2. תדרך את אנשי הצוות וחלק תפקידים.

כניסה למרינה וגישה לרציף:

  1. יש להקפיד להיכנס למרינה בסיבוב רחב בכדי לאפשר שדה ראיה לכלי שייט אחרים היוצאים מהמרינה, זכור – זכות קדימה הינה לכלי שייט היוצא מהמרינה.
  2. בעת הכניסה למרינה יש להתחשב בגובה הגלים, כיוונם ופרקי הזמן בו הם מגיעים ולתאם את רגע הכניסה וההתקרבות לשובר הגלים ל'רגיעה' בין מחזורי הגלים.
  3. יש לגלות ערנות לכלי שייט המפליגים בתוך המרינה, ככלל יש לשמור על מהירות הפלגה נמוכה בכדי להשאיר מספיק זמן ומרחב לתמרון ועצירה במידת הצורך.
  4. הגישה לרציף (גישת חרטום) תעשה במהירות מינמלית, חשוב לזכור להעביר את המנוע ל'ניוטרל' לפני הגישה הסופית לרציף.
  5. עם התקרבות הספינה לרציף יש לשלב את המנוע לאחור ולהגביר את מהירותו ב"רוורס" עד לעצירה מוחלטת של הספינה.

יש לנטרל המנוע ולקשור חבלים, שני חבלי חרטום ולולאת "מורינג" בירכתיים ימין.  

אל תעצור כאן

גלה עוד