קוראים ולומדים

פשוט לשוט – פרק 8: מנוע עזר חיצוני

מנוע עזר

מנוע ותמרוני מנוע

מבנה המנוע בספינה – מנוע בנזין 4 פעימות בעל הספק של עד 6 כוחות סוס.

בדיקות מנוע לפני הנעה

  1. וודא כי במיכל הדלק כמות דלק המספיקה לזמן ההפלגה.
  2. וודא כי צינורית הדלק מחוברת היטב בצידה האחד למנוע ובצידה השני למיכל הדלק.
  3. וודא מנוע מנוטרל, ידית השילוב באמצע.
  4. וודא טרוטל (מצערת) במצב "חצי גז".
  5. וודא כי קליפס המשבת נמצא במקומו (מתחת ללחצן ההדממה).

הנעת מנוע

  1. במידה והמנוע קר משוך את ידית הצ'וק, אין להשתמש בצ'וק כאשר המנוע הונע כבר או עדיין חם.
  2. משוך את חבל ההנעה משיכה ארוכה ומהירה, יש לוודא כי אין אדם אחר העומד מאחוריך העלול לקבל מכה.

בדיקות לאחר הנעת מנוע

  1. מי קירור יוצאים דרך פתח הביקורת בגוף המנוע.
  2. נורית בקרת מנוע (נורית אדומה) כבויה.
  3. מנוע משלב קדימה ואחורה בצורה חלקה, בדיקה זו יש לבצע כאשר הספינה עדיין קשורה לרציף.
  4. יש להחזיר את ידית הצ'וק למקומה (לדחוף חזרה פנימה).
  5. אין לנתק חבלי היקשרות (כאשר הספינה ברציף) או לקפל מפרשים (כאשר הספינה בים)  לפני שהונע המנוע וכל הבדיקות בוצעו.

הדממת מנוע

  1. בעדיפות ראשונה ע"י לחיצה ממושכת על לחצן ההדממה (צבוע באדום).
  2. בעדיפות שנייה ע"י משיכת קליפס המשבת ממקומו.
  3. בחירום – ע"י ניתוק צינורית הדלק למנוע, במידה והמנוע איננו מדמים.

דגשים והנחיות לתמרון ספינה ועבודה עם מנוע

  1. בתמרון יש להשתמש במנוע ובהגה הספינה במקביל, כלומר יש לסובב את מוט ההגה והמנוע ביחד לאותו כיוון.
  2. לפני שילוב המנוע קדימה, אחורה או ניוטרל יש לוודא כי הטרוטל (מצערת) נמצא במינימום בכדי למנוע שבר במערכת הגיר במנוע.
  3. חשוב לזכור כי ציר הסיבוב של הספינה הוא ה'קיל', היות וההגה נמצא בירכתיים נוצר מצב בו אנו מסובבים את ירכתי הספינה ימינה ושמאלה מסביב ל'קיל' ולא מפנים את חרטום הספינה ימינה ושמאלה כמו ברכב בו ההיגוי נמצא מלפנים.

תמרון הספינה מושפע באופן ישיר מהגורמים הבאים:

  1. מהירות הספינה – היגוי הספינה מתבסס על זרימת מים על גבי דף ההגה, לכלי שייט העומד במקום אין יכולת תמרון כלל מכיוון שאין זרימת מים על ההגה..
  2. כיוון ועוצמת הרוח – רוח משפיעה באופן מובהק על תמרון הספינה, ככל שהרוח חזקה יותר כך גדלה השפעתה על הספינה.
  3. חרטום הספינה תמיד 'ייפול' (יסחף עם הרוח) מהר יותר מאשר הירכתיים מכיוון שמשקלו קל יותר.
  4. רוח המגיעה מאחור דוחפת את הספינה ומקשה על העצירה.
  5. רוח המגיעה מלפנים עוצרת את התקדמות הספינה.
  6. רוח המגיעה מהצד סוחפת ומפילה את הספינה הצידה.
  7. ככל שמהירות הספינה גדולה יותר כך קטנה השפעת הרוח.
  • חשוב לזכור – בעת תמרון הספינה במרינה יש לשמור על מהירות נמוכה המאפשרת זמן תגובה ועצירה מצד אחד ושומרת על יכולת ההיגוי והתמרון של הספינה מצד שני.

אל תעצור כאן

גלה עוד