קוראים ולומדים

פשוט לשוט – פרק 2: היכרות עם הסירה

פרק 2

ברוכים הבאים לסיפון

אנשים לומדים להפליג במגוון דרכים. חלקם גדלים במשפחות שיט, אחרים סופגים את הידע שלהם על ידי שייט עם חברים. רבים לומדים בקורסים לשייט בין אם כילדים או כמבוגרים בבית ספר לשייט. לא משנה מה הדרך שהם עברו, זה רק חלק מהמסע, מכיוון שתמיד יש עוד מה ללמוד בספורט המגוון והמרתק הזה. אפשר ללמוד על שיט בחוף, פשוט לקרוא מגזינים וספרים, אך בסופו של דבר צריך לבלות על המים ובפרק זה יצאנו להפליג. צריך לזכור כי הצעדים הראשונים שלך במים ישופרו מאוד תחת הכשרת מדריך שייט מוסמך. בואו נצא להפליג!

עליה לסיפון

לפני ההפלגה עלינו לעלות תחילה על הסירה. לכאורה העליה על סירת המפרש עשויה להראות קלה כמו לעלות לאוטובוס, אך שגיאה כזאת הובילה הרבה שייטים למצוא דרכם במים. מבוכה עשויה להיות הבעיה הפחות חמורה, לעומת זאת פגיעה בראש או פציעה אחרת תהיה בעיה אמתית.

קל לעשות זאת

ההבדל המהותי הוא שאוטובוס יישאר נייח בו בזמן שהסירה, למרות שהיא קשורה לרציף, תנוע בתגובה לתנועות שלך בעת עליה לסיפון. כל סירה או סידור עגינה שונה מעט. לפעמים נצטרך לעלות אל הסיפון ולפעמים נרד מטה אל הסיפון. סירות קטנות וקלות מהוות אתגר גדול יותר בעליה אל הסיפון מפני שהן "מרגישות" את התנועות שלנו יותר מאשר סירות גדולות יותר. לכן לפני עליה לסירה יש לוודא שהסירה קרובה לרציף ככל האפשר. לשם כך, יתכן שנצטרך למתוח כמה מהחבלים המחברים את הסירה לרציף ואולי לשחרר חבלים אחרים. באופן כללי המקום הטוב ביותר לעלות על סירה כלשהי הוא באמצע הסירה, בסמוך לנקודה הרחבה ביותר. יש להימנע מעלייה מהחרטום שם שטח הסיפון מוגבל וכמו כן קשת החרטום מהווה לרוב מכשול. לפני הצעד הגדול קדימה אל הסירה אין להישען או לדחוף את הסירה. אם החבלים אל הרציף רפויים, הסירה תתרחק מהרציף. מכיוון שהרציף גם עלול להיות רטוב וחלקלק, יש להעביר את משקל הגוף לסירה על ידי ירידה ישירה למטה אל הסירה, באותו אופן יש לנהוג כאשר סיפון הסירה חלקלק.

הקוקפיט – מרכז השליטה של הסירה

לאחר העליה לסירה, יש להתבונן סביב ולהתוודע לפריסה שלו. זהו מרכז הסירה ונצטרך לדעת מהם הפקדים השונים, היכן הם ממוקמים וכיצד הם מתפקדים. הכוח המניע את סירת המפרש שלנו הוא כוח הרוח הזורמת על המפרשים, אנו שולטים בחבלים כדי להתאים את זווית המפרשים לרוח. אנו מנהגים את הסירה בעזרת מוט הטילר או בסירות גדולות יותר בעזרת גלגל ההגה.

לקחת את ההגה לידיים – ניהוג הסירה

אם ניקח את ידית הטילר ונניע אותה הלוך וחזור כאשר הסירה במצב נייח לא תהיה לכך שום השפעה משום שדף ההגה אליו הוא מחובר מייצר כוח רק כאשר מים זורמים עליו. במהלך ההפלגה, אם נפנה את מוט הטילר ימינה הסירה תפנה לשמאל ואם נפנה את מוט הטילר שמאלה הסירה תפנה ימינה. הדבר שונה מהחשיבה האינסטנגטיבית, אך עם קצת תרגול ההיגוי יהפוך קל יותר.

הסירה פונה לכיוון הנגדי מידית הטילר. אם נפנה את ידית הטילר לכיוון המפרש הסירה תנוע לכיוון שממנו מגיעה הרוח, אם נפנה את ידית הטילר לדופן הרחוקה מהמפרש הסירה תנוע לכיוון שאליו נושבת הרוח.

מיתר ראשי

החבל שמחובר למנור דרך מערך של גלגלות נקרא מיתר ראשי. תפקידו של מיתר הראשי הוא לכוון את הזווית של המפרש ביחס לשידרית, קו האמצע של הסירה. כאשר נשחרר את המיתר הראשי, המנור יפנה לכיוון הרוח והמפרש יתנפנף כמו דגל והסירה לא תפליג, כאשר נמתח את המפרש הראשי, הרוח תמלה את המפרש ותגרום להגדלת הלחץ ובעקבות כך הסירה תפליג.

מיתרי חלוץ 

את מפרש החלוץ מכוונים בעזרת שני חבלים הנקראים מיתרי חלוץ, כל מיתר נמצא בצד אחד של הסירה. אם הרוח נושבת מצד שמאל של הסירה, נכוון את מפרש החלוץ בעזרת מיתר ימין ולהיפך.

שימוש בכננת – הוספת כוח למרפקים

הכל מוכן כדי להוציא את הסירה לשייט, אך לפני שנצא צריך ללמוד כיצד לטפל בעומסים הנוצרים על ידי המפרשים ללא סיוע מכני רב. הכננת מספקת הן את האמצעי לקבלת יתרון מכני על מנת למתוח חבל או מיתר והן על מנת להחזיק את החבל במקום. הכננת תהיה לרוב בעלת שני מהירויות סיבוב בהתאם לעומס.

סידור החבל סביב הכננת

על מנת להשתמש בכננת עלינו תחילה ללפף את החבל סביב הכננת עוד לפני שנוצר מתח או עומס על החבל. רוב הכננות כיום מסתובבות עם כיוון השעון, עם זאת עלינו לבדוק תחילה את כיוון הסיבוב של הכננת על ידי סיבוב הכננת ביד, ליפוף החבל בכיוון המנוגד לכיוון הסיבוב של הכננת הינו טעות של רבים בתחילת הדרך ואינו תורם לרווח מכני. כמה ליפופים נבצע? זה תלוי בעומס על החבל או המיתר, לרוב יספיקו בין ליפוף אחד לשלושה ליפופים סביב הכננת.

שימוש בכננת

לאחר שביצענו ליפופים סביב הכננת ויש עומס על החבל יש למשוך את החבל בכוח הידיים בלבד על לרגע בו המשיכה הופכת לקשה מידיי, כדי להתגבר על העומס נשתמש בידית כננת. ניתן להיעזר באיש צוות נוסף למשיכת החבל בעוד אנו מסובבים את ידית הכננת.   

שחרור לחץ וניתוק

לפני שחרור או ניתוק החבל מהכננת יש לזכור כי קיים עומס רב בצידו האחד של החבל בעוד הצד השני רפוי ולכן יש לנקוט בכל אמצעי הזהירות על מנת שלא נפגע. יש לאחוז בצד החבל הקרוב אלינו על מנת למנוע מהחבל "לרוץ" בצורה לא מבוקרת. במידה ואנו רוצים לשחרר מעט חבל יש לאחוז ביד אחת בחבל הקרוב אלינו וביד השניה יש להניח את האגודל על הכננת ובעזרת כף היד לקרב קלות אל הכננת על מנת למנוע מהחבל להיכרך סביב עצמו.  

בואו נצא להפליג – שחרור חבלים והרמת מפרשים

אנו מתקרבים לקראת הפלגה, המפרשים מוכנים ובדוקים, החבלים מוכנים על הכננת ומחכים לצאת לכחול הגדול. האם אנחנו מוכנים? האם כל אנשי הצוות על הסירה? האם לכולם ביגוד מתאים? האם כל הציוד קשור ומאובטח? האם כל הציוד האישי במקום יבש? אם כן, אז הגיע הזמן לכמה מילים מהסקיפר.

תדריך על ידי הסקיפר

לפני שנצא להפלגה הסקיפר ירצה לתדרך את כולם לגבי ההפלגה, החוויות הצפויות לנו, מה נדרש מאנשי הצוות, כללי התנהגות והוראות בטיחות במהלך ההפלגה.

אל תעצור כאן

גלה עוד